Vid det andra tillfället så berättade jag för barnen när de hade läst bok efter lunchen, att det fanns möjligheter att göra maraccas om de ville. Då var det ytterligare sex barn som ville delta (alla barn utom ett deltog alltså). Nedan följer några exempel på hur barnens maraccas såg ut:
Reflektioner:
1. När man förklarade för barnen på det mest pedagogiska vis hur vi skulle gå tillväga för att göra maraccas, kunde jag se att flera av dem inte förstod hela processen. Det var väldigt spännande att se hur barnen efter ett tag förstod vad de gjorde och vad en maraccas var.
2 Barnens glädje över att skapa, trots att de inte riktigt visste vad de skapade, var fantastisk! Verkligen något som vi måste ta vara på! Man märker på barnen att vad de skapar inte spelar så stor roll, huvudsaken är verkligen att de skapar något!
3. Vi hade bland annat ärtor i våra maraccas. Något att tänka på vid användandet av ärtor är att om något barn äter en ärta så sväller den väldigt mycket i magen. Så skulle ett barn sätta en ärta i halsen, så kan den svälla så pass att den tränger luftvägarna! Därför är det viktigt att "vaka" över barnen, berätta varför man inte ska äta okokta ärtor och dammsuga ordentligt efter avslutad aktivitet.
I Läroplanen för förskolan står skrivet att:
En annan sak de gjorde vid samlingen ska jag även lägga på minnet. Barnen fick arbeta två och två, den ena fick ligga på golvet i valfri ställning. Den andra fick använda sig av rep och lägga längs det liggande barnets kropp. Sedan fick barnen ställa sig upp och titta på formen som blev efter kroppen. Här kan man diskutera liknelser, anta rep, varför det blev det antalet rep och former etcetera.. Ett väldigt uppskattat sätt att arbeta med former och begrepp! Här nedan ser ni hur en treåring har gjort formen av ett annat barn:"Förskolan ska stäva efter att varje barn
- utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.
- utveklar sin förmåga att bygga, skapa och konstuera med hjälp av olika tekniker, material och redskap..." (Lpfö98, rev. 2010, s. 9-10)
Läroplanen för förskolan:
"Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld
- utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp, samt för mätning, tid och förändring" (Lpfö98, rev. 2010, s. 9-10).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar