Aktivitet 1 var en uppvärmningsaktivitet som inte var relaterat till musik, men som krävde barnens uppmärksamhet och rörelser.
Barnen satt i en ring på golvet och jag påbörjade varje mening med "Alla barn som...". Till exempel alla barn som har svarta strumpor, springer ett varv runt ringen. Anledningen till att jag valde denna aktivitet var för att barnen måste vara lyhörda på mig som ledare och mina instruktioner, samtidigt som de fick röra på sig. Jag bytte alltid ut rörelserna, samt "Alla barn som....". Inför aktiviteten funderade jag mest kring flödet i leken. Hur skulle barnen klara av att lyssna på mina instruktioner och förstå dem? Skulle det flyta på bra? Skulle de titta på mig som ett frågetecken? Skulle jag lyckas bringa tydlighet?
Under lekens gång kunde jag tydligt se barnens olikheter. Vid slutet lyssnade alla barnen noga på instruktionerna, men vissa behövde mer tid för att förstå mina instruktioner medan andra förstod innan jag sagt färdigt meningen. En del hade svårt eller var försiktiga vid rörelserna, medan andra kastade sig in i rörelsen och var färdig innan jag hade blinkat. Men barnen hade inga problem med att sitta och vänta på sin tur och på mina kommande instruktioner. De var spända och hade roligt. Nån gång "lurades" jag och sa till exampel "Alla barn som är över 16 år...". Detta bidrog till många skratt, samtidigt som koncentrationen och fokuset på uppgiften fanns där. en väldigt rolig aktivitet, där jag lyckades fånga barnen och vi alla även blev ordentligt uppvärmda!
Aktivitet 2 var en danslek i form av jage. Till denna musik spelade jag även musik och barnen fick springa, samt utöva dansrörelser. En eller fler barn skulle jaga resterande barn. Om den som jagade fick fatt i ett barn skulle han/hon visa barnet en dansrörelse som barnet fick stå still och utöva. För att bli "fri" skulle ett annat barn, som inte blivit tagen, ställa sig mitt emot barnet och göra en likadan rörelse medan de räknade till 5. Jag valde denna aktivitet för att den här gången skulle barnen inte bara lyssna på mina instruktioner, utan även komma på egna instruktioner att ge de andra barnen alternativt följa ett annat barns instruktioner. De skulle därav lyssna på och lära av varandra med! samtidigt som de fick öva på rörelser, att bli tagna (nej, man kan inte vinna varje gång), ha överblick över lokalen, planera (rörelser, vart de ska springa), räkna och att kommunicera med barn som de i vanliga fall kanske inte leker med. Vi lekte leken flera gånger, med olika barn och antal barn som jagade. Det tog ett bra tag innan barnen förstod helt vad som skulle göras (har man blivit tagen ska man stå still, man ska räkna till fem, inte ett, innan man är fri etcetera, har man kullat ska man även ge den kullade en rörelse etcetera). Men den sista omgången som vi lekte verkade barnen ha förstått vad leken gick ut på. Vi pedagoger var även med och lekte såklart och vi har alla lärt oss fantastiska dansrörelser som till exempel att vifta på rumpan och säga prutt.. Haha. En riktigt rolig lek som jag definitivt kommer göra igen! Men som sagt, vid första gången man gör denna lek är det viktigt att man har mycket tid och tålamod, för det kan ta ett tag innan barnen har förstått vad det är de ska göra!
"Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och
förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
• utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse
för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, "(Lpfö98, rev. 2010, s.9-10)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar