Beyond Twinkle Twinkle – Using music with infants and toddlers
Rebecca Parlakian har tillsammans med Claire Lerner behandlat ämnet musik och dess inverkan på yngre barn. Parlakian och Lerner (2010) menar att musik aktiverar och utvecklar olika förmågor hos barnen. Då musik ofta upplevs och delas med andra, till exempel vid sångstunder, danser eller när man spelar instrument, så övar barnen på sina sociala förmågor. Barnen övar även på samarbete och turövning, till exempel när de spelar instrument tillsammans. Parlakian och Lerner menar även att då barnen är små hjälper ofta vuxna barnen att lugna ner sig genom att nynna på en sång. Författarna anser att detta leder till att barnen i sin tur kan lära sig konsten att lugna ner sig själva. Att sjunga om olika känslotillstånd anser de även vara till hjälp för att barn tillslut ska lära sig förstå och sätta ord på sina egna känslor, precis som musik kan framkalla känslor. Parlakian och Lerner menar även att yngre barn, främst de som har bristande talförmåga, får positiv respons när de sjunger eller åstadkommer ljud som på något vis tilltalar de vuxna i barnets omgivning. Yngre barn arbetar på så vis på sin självkänsla och sitt självförtroende när de uttrycker olika ljud.
Parlakian och Lerner (2010) nämner även att barn utvecklar både sin grov- och finmotorik vid musiktillfällen. När barn dansar eller blir gungade till musik så arbetar barnen med till exempel muskulaturen i armar, ben och mage. För att stimulera finmotoriken kan barnen till exempel använda sig utav olika fingerrörelser som passar till sången som spelas eller sjungs. Parlakian och Lerner menar att ytterligare kroppsliga förmågor som man enkelt övar upp via musik och speciellt dans är balansen och koordinationen, samt att barnen utvecklar en medvetenhet kring sina kroppar.
På det tankemässiga, kognitiva planet menar Parlakian och Lerner (2010) att barnen bland annat lär sig att räkna, minnestränar, känna rytmer och räkna takter. Barnen lär sig även av sångernas uppbyggnad att urskilja mönster, till exempel genom att förstå när en refräng kommer och att den är likadan hela tiden. Barnen lär sig även att leka och låtsas, till exempel kan man låtsas att en stekpanna är en trumma och en sked är en trumpinne. Vidare menar Parlakian och Lerner att även den språkliga förmågan påverkas av att sjunga. Dels för att barnen lär sig nya ord och sånger, men även för att de kan lära sig att lista ut vad som kommer sen i sången och att de kan träna på vilka ord som är rimliga att använda, detta kan man träna på till exempel genom att pedagogen sjunger en bit på en sång och sedan ber barnet fylla i resten av meningen. Samtidigt blir barnen utsatta för andra språk, vilket gör dessa språk mindre främmande vilket sedan underlättar vid lärande av språket. Författarna menar även att barnen övar på att uppfatta fonemen.
Jag anser att Parlakians och Lerners argument vad gäller utvecklandet av barns olika förmågor är övertygande. Jag har själv haft ett stort intresse av att lyssna och röra mig till musik, och skulle kunna tänka mig att mycket utav mina förmågor har utvecklats via musik. Däremot så tar författarna inte upp några motargument vad gäller musikens påverkan på yngre barn. Är det så att det inte finns någon forskning som argumenterar emot det eller valde de bara att se det från sin sida? Då forskning verkar tala för tillämpandet av musik i förskolor, skolor och hemmiljöer undrar jag varför inte användandet av musik är bredare? Hur ska vi som blivande pedagoger arbeta för att berika barnens kognitivt och fysiskt med hjälp utav musik?
Referenser
Parlakian, R. & Lerner, C. (2010). Beyond Twinkle Twinkle – Using music with infants and toddlers. Young children. March 2010: The Performing Arts: Music, Dance, and Theater in the Early Years
Databas: ERIC
Tillgänglig: http://www.naeyc.org/files/yc/file/201003/ParlakianWeb0310.pdf
Databas: ERIC
Tillgänglig: http://www.naeyc.org/files/yc/file/201003/ParlakianWeb0310.pdf
Skrivet av undertecknad (= mig, Sandra Jonsson).
Jag kan även ge musikens påverkan på barn stöd från Lpfö98 (rev. 2010) om ni vill det:
"Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,
• utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
• utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
• utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra," (Lpfö98 rev. 2010, s 9-10)..
Jag hoppas ni förstår min poäng? Om inte: Jag kan tala för musikens räkning i timmar om jag vill det. Musik ger barnen alt detta och mer! Varför tar vi då inte vara på denna tillgång?
Musicera mera!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar