Under min första dag på praktiken blev jag positivt bemött av såväl vuxna som barn. Jag uppfattade att arbetslaget var sammansvetsat, men ändå väldigt intresserade av att släppa n mig som student. Barnen var, som vanligt, helt underbara. Första dagen spenderades med att börja lära känna barnen och pedagogerna. Något som jag ska ta med mig från denna dag var hur pedagogerna ville att barnen skulle ha inflytande över vardagen och själva kunna påverka sin lek. Nedan visas en bild på det konstverk fyra flickor och pojkar har skapat med hjälp av mycket golvyta, kritor och en del av en rulle papper. Till leken använde sig barnen även av leksaksbilar.
Det glädje mig att pedagogerna såg det som varje individs uppgift att respektera den lek och detta konstverk som barnen skapade. De uppmuntrade alltså barnen till att utveckla sina lekar (istället för att leka med bilarna på en bilmatta, skapade barnen en egen bilmatta) och valde att arbeta på att barnen respekterar kompisarnas lekar. Självklart uppstod det konflikter, men jag hoppas att vi alla kan vara överens om att även konflikter kan leda till lärande.Förtydligande ur Lpfö98 (rev. 2010):
"Arbetslaget ska:
• visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet," (s. 9)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar