Välkomna till Vassraggarns estetiska liv!

Välkomna till mitt liv i bland annat: bild, form och musik!

:)

tisdag 14 juni 2011

Dance, dance, dance.

Något som jag har skrivit mindre om, tyvärr, är dans och rörelse. Vilket är lustigt då detta är något jag brinner för! Samtidigt anser jag att det bjuds på för lite dans och rörelse i förskolan.. Att röra sig till ljud och rytmer är något som faller naturligt för barn. Fast jag tror att när man blir äldre så blir man hämmad då man ständigt mäter sig med andra människor. Man är nog rädd att se dum ut..

Men dans utlöser glädjeämnen och får oss att må bra. Samtidigt som vi band annat tränar kondition, balans och koordination. Vi stärker även vår självkänsla och kan skapa gemenskap i gruppen när alla deltar i en sådan aktivitet.

Jag snubblade in på denna avhandling och kan rekommendera andra att läsa denna med:
http://www.smok.se/sites/smok.se/files/publications/fulltext01.pdf - där kan ni läsa mer om dans, genus, kropp och uttryck. Intressant läsning!

Jag själv skulle vilja arbeta med både spontana och planerade dansaktiviteter. Nu för tiden kan man enkelt gå in på youtube och ta reda på lätta danssteg till olika sorters musik. Man kan även googla fram olika sorters danser och lekar.. Här kan du till exempel lära dig enkla salsasteg:

 

Det tar inte många minuter att lära sig några steg och hitta en salsalåt (google eller youtube igen mina vänner). Sedan kan du ta med din nyfunna kunskaper och dela med dig till barnen i förskolan!

När barn får lära sig danssteg som du som pedagog har planerat så utmanar vi dem och de kan på så vis utvecklas. Även i den spontana dansen, som också är viktig, kan bar utvecklas. Men där utgår barnen (och även vi vuxna) från rörelser som de kan och känner sig bekväma med. Detta är också ett viktigt moment för det är då barnen får uttrycka sina egna känslor via sina kroppsliga uttryck. Samtidigt som jag anser att barnen behöver dessa stunder i förskolan. Barnen har mycket energi och många gånger kräver vi av dem att de ska vara stillasittande längre än vad jag tror att barnen vill. Jag tror att man genom att ha rörelsepauser vid stillasittande aktiviteter så kan man undvika konflikter som kan uppstå på grund av att kroppen vill röra på sig! Ingen kan väl heller säga att det är tråkigt att sätta på en skiva och dansa runt lite i tio minuter? :)

Om ni någon gång tvekar på hur naturligt och roligt det är för barn att dansa.. Titta på denna video:


Ska erkänna att även jag svänger mina lurviga bara av att titta på den lilla knodden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar